Bli kjent med deg selv
Før man vurderer å investere i et franchisekonsept må en være brutalt ærlig med seg selv rundt hva man vil oppnå med denne franchiseinvesteringen:
- Folk investerer i et franchisekonsept av forskjellige grunner: noen vil ha det som hobby og jobbe 100 % i tillegg, noen vil gå fullt inn i en franchise-mulighet og la dette være hoved inntektskilden. I tillegg kommer spørsmål rundt om man målrettet vil bygge opp kapital og eventuelt ha mål om flere franchiseenheter
- Hvor mye penger har man for å investere i franchisekonseptet? Når en vet hvilken type franchise man ønsker, kommer realitetsbehandlingen rundt hva ens egen privatøkonomi tillater og hvor mye man kan få finansiert opp. Uansett, et franchisekonsept er sjeldent lønnsomt fra dag 1. Dermed må man sikre seg at ens personlige økonomi tåler en oppstartsfase. Vet man at man skal inn i en bransje som er kapitalkrevende, f. eks. retail, kan man på et tidlig tidspunkt på egen hånd avklare hvilket kapitalbehov man selv kan stille med og hvor mye fremmedkapital som trengs.
- Har man en exit strategi i franchisekonseptet? Skal man ut om 5 år, selge konseptet, om mulig, eller er dette et livsløp?
- Hvor mye risiko er en potensiell franchisetaker villig å ta? Franchisekonseptene varierer i risikoprofil og investeringsnivå, hvilke av disse passer den enkelte, i forhold til graden av risikoaversjon
- Hvor direkte involvert i driften ønsker man å være? Noen ønsker å gå «all in» på fulltid i driften, mens andre vil gjøre det på deltid/ikke involvere seg direkte.
- Hva er man god på. Det å gjennomføre en selvransakelse om sine egne ferdigheter, hva har man fått av kompetanse i tidligere yrker og hva er man komfortabel med, er nødvendig. Liker du å jobbe med mennesker i en butikkenhet, hvordan er du til å lede mennesker? Eller liker du heller å reise rundt å besøke kunder? Når det er sagt, trenger du ikke å være en ekspert inne området, franchisegiveren gir om oftest opplæring i faget. Dog må motivasjonen være til stede.
- Hvor opptatt er vedkommende av status? Hver å en bør spørre seg selv om de er komfortable med f. eks. å «jobbe på gulvet» innenfor et renholdkonsept, restauranter, dagligvare eller stasjonsdrift.
Valg av bransje
- Nå når kandidaten har blitt enig med seg selv om hva han/hun er god på og vil jobbe med, starter prosessen med å finne riktig bransje. Her er det mange konsepter å ta stilling til. Som kjedeleder merker man fort om en potensiell franchisetaker har reflektert grundig rundt hvilke bransjer som er topp 3 og hvorfor man vil jobbe innenfor disse/denne bransjen. Uansett bør en person ta seg god tid (2-3 måneder) med å gjøre research på de bransjene som er mest relevante, sjekke lønnsomheten til både franchisegiver og dagens franchisetakere, renommé, fremtidige vekstmuligheter, ekspansjonsfart til kjeden, bedriftskultur etc. Utfra denne undersøkelsen bør kandidatene ha en klar oppfatning om hvorfor nettopp denne bransjen og kjeden er preferert.
- I visse sammenhenger er bransjen gitt. Er man utdannet maler, der det sannsynligvis denne bransjen man prioriterer. Da starter heller letingen rundt hvilket konsept som virker mest attraktivt.
- I tillegg kommer momentet at bransjer har forskjellig grad av risiko. Hvis du skal inn i et konsept som medfølger et varelager, vet du samtidig at banken da kan ta pant i dette og selge, hvis forretningen ikke skulle fungere. Det reduserer franchisetakerens risiko.
Valg av konsept
- En søkende kandidat, som etter en grundig personlig due diligence, har landet på en spesiell kjede, vil naturlig nok vurdere kjeden og franchisekonseptet i detalj:
- Forefinnes et Franchiseprospekt, som forklarer hvilke forpliktelser man begir seg inn på, økonomien, ansvarsforholdet, rettigheter, stordriftsfordeler etc.
- Har franchisetakerne tilstrekkelig lønnsomhet, sett i forhold til investeringen som tas?
- Er stordriftsfordelene til konseptet såpass unike at det virkelig er et konkurransefortrinn, som driver vekst og lønnsomhet?
- Hvor mye trening og opplæring samt support får man?
Sven Hars og the Linkedin franchise community