FRANCHISING
Hvis du har en vellykket virksomhet som kan utvides med beliggenheter andre steder i landet/verden, kan franchising være en veldig effektiv måte å vokse den på. I stedet for å måtte finansiere ytterligere enheter med egen kapital, innebærer det å jobbe sammen med uavhengige franchisetakere som betaler deg for at du tilfører din know-how, stordriftsfordeler samt gir deg driftsstøtte underveis. Franchising, hvis det gjøres riktig og etisk, kan gi langsiktig økonomisk belønning for alle parter.
Det er imidlertid ikke en rask løsning for å øke fortjenesten, og heller ikke en redningsstrategi for en sviktende virksomhet. Franchiseprosessen tar betydelig tid, krefter og penger. Det er derfor viktig å avgjøre med det første om franchising faktisk er det riktige formatet for virksomhetens ekspansjon. Du bør ta følgende hensyn:
ER DIN VIRKSOMHET LØNNSOM OG SUKSESSFULL?
Ingen vil ønske å kjøpe en franchise fra en bedrift som ikke tjener penger. Den franchisedrevne virksomheten må være lønnsom nok til å generere inntekter for både deg og franchisetakeren. Dette inkluderer avkastningen franchisetakeren må investere i konseptet.
Du må kunne tilby potensielle franchisetakere muligheten til å delta i en velprøvd og god forretningsmodell og demonstrere for dem at det er betydelig etterspørsel etter produktet eller tjenesten din.
KAN DIN EKSISTERENDE VIRKSOMHET UTVIDES MED FLERE ENHETER?
Med opplæring og kontinuerlig assistanse bør franchisetakerne dine kunne drive forretningsmodellen din fra forskjellige lokasjoner. Du må lage en driftshåndbok som inneholder alle de praktiske detaljene de trenger for å sette opp og drive franchisen. Husk at det kan være vanskelig å utvikle en franchise på en virksomhet som involverer svært komplekse systemer, prosesser eller høy kompetanse fra enkeltpersoner. For å demonstrere at forretningsmodellen fungerer, bør du ideelt sett drive en pilotoperasjon i 1 minimum ett år, kanskje med en eksisterende ansatt som din første franchisetaker.
HVA KAN DU TILBY FRANCHISETAKERE?
Franchisetakere vil ha et forretningssystem som er verdt å betale for, i motsetning til å bare sette opp på egen hånd. De forventer en anerkjent merkevare, en velprøvd forretningsmodell og kontinuerlig opplæring og markedsføringsstøtte. Kontinuerlig driftstøtte krever driftspersonale som løpende følger opp franchisetakerne. Grundig opplæring krever utvikling av en «franchiseskole» som gir den grunnleggende treningen før man starter opp, samt løpende opplæring.
Merkevarebygging er helt avgjørende for franchising, så det er viktig for deg å vurdere på et tidlig stadium å beskytte merkevaren din – spesielt dine immaterielle rettigheter.
HAR DU RESSURSENE SOM FRANCHISING KREV?
Ikke undervurder kravene som franchising vil stille til deg. Hvis du for eksempel har begrensede økonomiske ressurser, eller allerede jobber med å drive din egen nåværende virksomhet, er du kanskje ikke klar eller i stand til å følge franchiseveien.
I tillegg må du gå igjennom din personlige økonomi og muligheter for finansiering, for å avklare om du kan stå løpet ut i gode og vanskelige dager.
Franchising er ofte et livsstils valg som krever mye tid og motivasjon fra din side. Du skal lede en kjede av selvstendige næringsdrivende, som alle har investert i at ditt konsept skal bli vellykket i deres hender.
SÅ HVA ER FORDELENE OG ULEMPENE VED FRANCHISEUTVIKLING AV DIN VIRKSOMHET?
Økonomiske fordeler
De økonomiske fordelene kan være betydelige – du ekspanderer tross gjennom å utnytte andres arbeidskraft og ressurser, og hver franchisetaker finansierer etableringen av sin egen virksomhet. Du mottar da vanligvis en forhåndsavgift etterfulgt av løpende royalty fra franchisetakeren. Din potensielle eksponering for risiko er derfor redusert, og du kan kanskje kunne ekspandere raskere enn det ellers ville vært tilfelle.
DELEGERING AV OPPGAVER OG ANSVAR
Ettersom franchisetakeren driver virksomheten sin selv (riktig nok med din støtte), er nivået på den nødvendige management-oppfølgingen fra din side lavere enn med egeneide enheter. Gode franchisetakere vil sannsynligvis være mer motiverte og engasjerte enn ansatte, med en forpliktelse til å øke omsetningen til deres franchiseenheter og dermed gjøre livet ditt enklere.
KOLLEKTIV MAKT
Det kan være flere fordeler når franchisekonseptet ditt vokser. Økt volum fra samtlige enheter gjør at du kan forhandle frem bedre betingelser fra leverandørene. Hver franchisetaker kan også bidra til et sentralt markedsføringsfond, som lar deg øke investeringen i merkevarebygging og salgskampanjer.
KOMME GODT UT AV VANSKELIGE TIDER
Hvis du som ansatt er uten jobb eller er demotivert der de jobber, er det nok en del som vurderer om de kan skape sin ny egen jobb ved å bli franchisetaker i et konsept som føles attraktivt. Det kan være en god vei ut av en vanskelig tid. Gode franchisesystemer er flinke til å tilrettelegge finansieringsløsninger for å redusere kapitalbehovet ved oppstart. Dermed kan det åpne dører for de flinkeste og mest motiverte franchisetakerne. Kjedene vet da også at i vanskelige tider, er franchisetakerne flinkere til å kontrollere kostnadene samt tenke nytt for å løfte omsetningen
POTENSIELLE ULEMPER
Å rekruttere gode franchisetakere og deretter administrere dem kan være lettere sagt enn gjort. Du må investere tid, penger og energi i denne viktige prosessen, fordi en dårlig franchisetaker har potensial til å skade merkevarens omdømme og dermed kjernevirksomheten din. Du må kontrollere franchisetakerne dine, noe som gjøres gjennom vilkårene i franchiseavtalen samt franchisehåndboken (et vedlegg til avtalen) – et omfattende dokument som er et kvalitetssikringsverktøy for å sikre god og lønnsom drift over tid. Uten en god håndbok vil du fort støte på styringsproblemer, som igjen påvirker selskapets merkevare negativt
Med mindre risiko, kommer potensielt mindre belønning. Selskapseide utsalgssteder (selv med hensyn til faste kostnader) kan være mer lønnsomme enn franchiseutsalg. Du kan også føle et tap av eierskap når du deler konseptet og produktet ditt med franchisetakerne, som vil være bedriftseiere i egen regi.
Til tross for slike potensielle ulemper, fortsetter franchising å være en veldig populær metode for virksomhetsutvidelse, spesielt i økonomiske tider. Det kan gi småbedriftseiere muligheten til å konkurrere med de store aktørene innen deres bransje på nasjonalt og noen ganger til og med internasjonalt nivå.
OPPSUMMERT:
Kan du demonstrere at virksomheten din gir en attraktiv franchisemulighet?
Vær forberedt på å gi en omfattende driftshåndbok, opplæring og markedsføringsstøtte
Fordelene inkluderer et forhåndsgebyr og løpende royaltybetalinger, reduksjon
BFA.com og Sven Hars