FRANCHISEKONFERANSEN 2. APRIL 2025
Sett av dagen til landets største og eneste franchisekonferanse.
Gode og relevante foredragsholdere gir læring, både for nykommere innen franchising og eksisterende kjeder. Kom å lær av de beste!
Her skjer også kåringen av Franny Award – Årets Franchisekjede og Årets Franchisetaker.
Årets program:
Hvordan vi driver god franchisedrift v/Kårstein Eidem Løvass, leder for næringspolitikk i Reitan Retail
Kårstein tar for seg Reitan sin vellykkede franchisestrategi og gjennomgår hva som er de grunnleggende kriteriene for hvorfor den er så suksessrik. Her kan man ta med seg mye lærdom!
Norgeshus v/ adm. dir. Dag Runar Båtvik
Franchise i byggebransjen og vår ekspansjon til Island v/ adm. dir. Dag Runar Båtvik i Norgeshus
Norgeshus er en landsdekkende kjede med fokus på ferdighus. De har ca. 150 franchisetakere og jobber også med ekspasjon til utlandet. Dag Runar har bygget opp og ledet kjeden i 35 år og deler mye av sin erfaring med franchisedrift.
Følg et unikt svensk konsept inn i det norske markedet v/ Patrik Back, group CEO i Pincho Nation
Den unike svenske restaurantkjeden har hatt en eksplosiv vekst i Sverige og er nå for alvor i ferd med å innta Norge. Dog måtte de ta inn over seg at Norge og Sverige har sine forskjeller. Patrik deler med oss hvilke læringer har tatt med seg under etableringen.
Franchisestyring gjennom nøkkeltall v/Øyvind Andreassen, retail manager i ST1/Shell og Jakob Matthiasen, leder for kjedeleveranser i Azets
ST1/Shell og Azets har et unikt og tett samarbeide når det gjelder bruk at nøkkeltall for å hjelpe sine franchisetakere og egeneide å drifte så godt som mulig. Lær av Øyvind og Jakob om hvordan de jobber med KPIer internt i St1/Shell og ikke minst ut mot franchiseapparatet.
Franchise og egeneid i felleskap v/ Andre Pedersen, kjedeleder Intersport
Sportsbransjen har vært igjennom vanskelig år, med mye restrukturering og konsept-tilpasninger. Intersport har en konseptro modell med en blanding av franchisedrift og egeneid. Hør Andre fortelle om kjernen i dette konseptet.
Bærekraft og lønnsomhet i praksis v/Britt villa, daglig leder i Asker produkt og Nina Kleppe, adm. dir. i Specsavers
Specsavers har en aktiv og høyst reell bærekraftsstrategi gjennom samarbeide med Asker Produkt. Lær av Britt og Nina hvordan de drifter sin bærekraftsstrategi i praksis.
Bygging av merkevaren gjennom PR v/Jan Lilleby, strategic communications i Lilleby/Fresh
Bygging av en kjedes merkevare har 2 dimensjoner, tradisjonell marketing og ikke minst etablering av et solid renomme. Dette krever både kort- og langsiktig jobbing med PR og kommunikasjon. Begge elementer er like viktige. Hvordan du bygger dette, forteller Jan deg om.
Styrearbeid i franchisekjeder v/ Sven Hars, styreleder i Norges Franchiseforening
En god del franchisekjeder er ikke bevisste nok med hvilken kompetanse de har i sitt styre. Det skal tas beslutninger som innebærer risiko. Har eierne en styresammensetning som kan gi godt nok beslutningsfundament for bedriftstrategien? Og hvilken påvirkning har dette på selskapsverdien?
Sven gjennomgår hvilke kriterier som er relevant for en styresammensetning i franchisekjeder.
Franchiseundersøkelsen 2025 v/ Ellen Stafne Western, seniorrådgiver analyse i Virke
Årets nye franchiseundersøkelse gir deg innsikt i de siste års utvikling innen franchising og konserneide enheter for utvalgte bransjer samt hvilke utviklingstrekk som er relevante.